torsdag den 20. december 2012

Bygkornsdrejl og viskestykker

Sidste år havde jeg en trendrest af  hvid 20/2 bomuld på ca 20 cm vidde. Jeg lavde så en trend i lyseblå 20/2 bomuld på 20 cm og bommede de 2 trende i striber.  Et nyt viskestykkeprojekt så dagens lys.

Jeg brugte dels et 20/1 ubleget hør og dels et 16/1 lyseblå hør som islæt.

Jeg valgte en bygkornsdrejl hvor der ikke er lærred mellem bygkornene.


Det har givet nogle super sugende viskestykker. Kvalitetsmæssig er det de bedste viskestykker jeg har vævet, men udseende er ikke helt i top, der er åbne striber, især i de viskestykker med 20/1 hør.
















16/1 høren fylder mere.














Nu har jeg igen en trendrest fra en væveprøve i dobbeltvæv, endnu engang skal der væves viskestykker.

Her er trenden 16/2 bomuld og jeg vælger 16/1 hør til islæt.


Jeg vil prøve at tilsætte lærred til bygkornene.










Det kommer der et fint mønster ud af.



Det blev til disse 3 viskestykker.

Jeg har ikke afprøvet dem i køkkenet endnu.














Der skal naturligvis også en lille strop på

4 kommentarer:

  1. De blå-røde-hvide er rigtig fine. Jeg er sikker på de er rigtig gode til at tørre-
    Jeg spekulerer på de langsgående åbne striber på de blå-hvide - mon ikke de forekommer der hvor de to partier mødes? Det kan være svært at undgå, tror jeg.

    SvarSlet
  2. Det er lige præcis det der sker, Mia. Det ses mest tydeligt i de viskestykker, hvor jeg har brugt 20/1 ubleget hør som islæt; der er vævningen blevet for åben hvilket giver disse åbne striber.

    SvarSlet
  3. De lyseblå/hvide er så fine, synes jeg! Gabende eller ej, de ser lækre bløde ud. Jeg er en nybegynder, og har kun en rammevæv, men jeg drømmer om at lave en bunke gode viskestykker til mig selv. I hør og bomuld . Har du nogen anbefalinger mht til garner, trådedes tæthed/ hvilken kam?

    SvarSlet
  4. De hvide, blå og røde viskestykker er vævet med 16/2 bomuld i trenden og 16/1 hør i islæt og 12 tråde pr cm både i trend og islæt. Du kan også vælge at bruge cottonlin i trenden og 16/2 hør i islæt, 8 eller 9 tråde pr cm. Det giver et lidt tykkere viskestykke, men begge kvaliteter har gode tørreegenskaber.Hvis du ikke har så fin en kam (80/10) kan du ritte med 2 tråde ad gangen, så får du en panamabinding i stedet for lærred, det kan også være flot.

    SvarSlet

Skriv glad og gerne. Jeg bliver glad for enhver kommentar.