fredag den 28. september 2012

en sølle fejl

Alle der væver kender suset, når opsætningen af den nye trend er fuldført, pindene der holder topskamlerne fjernet og man placerer sig på vævebænken, griber skytten og træder den første trampe ned, lægger islættet ind, slår sammen, næste trampe, islæt, slå sammen. Alle tramper skal selvfølgelig prøves, inden man kan løfte armene over hovedet og råbe højt  YES, I did it again....... or not.

Søllefejl igen, igen, øv hvor er det surt!

Nogen gange kan man være heldig at man blot har fået søllet en enkelt tråd på et forkert skaft, så kan man vælge, enten at klippe søllen af og binde en ny sølle på det rigtige skaft, rundt om tråden, eller man kan klippe trendtråden helt henne ved frembindingskæppen, trække trendtråden ud af kammen og ud af søllen, binde en ny sølle på det rigtige skaft og så igennem kammen og fæste tråden så langt fremme som muligt, husk her at tråden skal have samme spænding som de andre trendtråde.


rigtig størrelse på sølle-øjet


 Jeg lavede 2 søllefejl på dugen jeg er i gang med, begge var sølning på et forkert skaft.
Jeg har så bundet 2 nye søller på, den ene fungerer perfekt, mens den anden har jeg ikke været helt nøjagtig nok med at lave selve øjet ligesom de søller der sidder ved siden af, så når det pågældende skaft skal sænkes, bliver tråden ikke sænket nok og tråden bliver ikke fanget af islættet. 

her er sølle-øjet for stort



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv glad og gerne. Jeg bliver glad for enhver kommentar.